Mediální gramotnost
Děti staršího školního věku jsou stále častěji a více ovlivňovány médii. Hlavním cílem celé mediální výchovy je v současné době dosažení mediální gramotnosti. Média ovlivňují nejen chování jednotlivce jako osoby ale také chování celé společnosti. Sama mediální výchova je v současné době jednou ze součástí RVP ZV. Média nejsou ovlivňována a ani omezována časem, prostorem nebo sociální bariérou. Cílem této výchovy je všech zastánců je připravení žáků na jednání a používání informací, které získají skrz média, v praxi. Celá mediální výchova je složena ze dvou částí, složek. Jde o složku receptivní a složku produktivní. Mediální gramotností se rozumí soubor poznatku a dovedností. Tyto poznatky a dovednosti jsou základním kamenem pro správnou orientaci ve všech mediálních produktech, kterými jsme obklopeni. Vznik mediální výchovy je propojen s tzv. mediální pedagogikou. Velký vliv mela komercionalizace médií. O první mediální výchově se v České republice začalo mluvit v 90. letech 20. století. Hlavní náplní mediální výchovy je mediální komunikace a také práce s médii. Každý z nás je médii obklopen, aniž by si to uvědomoval. Odborníci tvrdí, že mediální výchova by měla být zařazena do osnov již u žáků 1. stupně na základních školách. V současné době je mediální výchově věnována pozornost až na druhém stupni základní školy. Mediální výchova se nevyučuje jako předmět samotný, ale je obsažena v několika dalších předmětech. V článku je uveden mateřský jazyk, dějepis, hudební a výtvarná výchova. Pokud vím tak je mediální výchova v současné výchově například na základní škole v Olomouci vyučována i v tzv. rodinné výchově, výchově k zdraví. Pozornost je věnována kritickému čtení a vnímání mediálních sdělení a jeho podstaty. Dalším tematickým okruhem je interpretování vztahu mediálních sdělení a skutečné reality. Jde o typy sdělení, rozlišování a následné funkce sdělení a také o rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi fiktivním nebo skutečným obsahem. K tematickým okruhům patří také vliv médií na společnost, organizace a postavení médií ve společnosti, role médií v životě jednotlivce a také role médií v politice. V článku byly následně popsány tipy, jak seznámit děti prvního stupně s touto problematikou. Šlo například o vytvoření vlastního komiksu, vytvoření vlastní reklamy, hru na moderátory a o volné psaní. Celý text mi přišel velmi dobře napsán, jak po stránce struktury, tak i po obsahové stránce. Mediální výchovu a problematiku považuji za téma, které je součástí našich životů.